Recensie: Nuada - The Dolmen

Nuada - The Dolmen

Als ik inschat dat de meeste mensen 50% van hun muziek luisteren als ze onderweg zijn, kan daar altijd een roadtrip-album bij. Vooral duistere avonturiers en rockharten zullen Nuada aan hun menulijst willen toevoegen.

De intro-minuten klinken als een opkomende musical en het cliche wat ik toch ga noemen en wat al honderd keer gezegd is: de Bowie invloeden in Taloch’s stem. Alsof je midden in een nieuwe versie van Labyrinth valt. Daarna stap je in the Dolmenbus die The Gaffa heet voor een trip naar een vampirisch onguur oord. Iedereen die True Blood heeft gezien kent dat sinistere gevoel wat country- en cajun-invloeden sindsdien met zich meedragen. Devil’s a cheapster borduurt daar op voort, gevolgd door een paar songs waar we Live al kennis mee mochten maken, beginnende met I’m Alone.

Het album doet zijn naam eer aan, want ondanks alle duistere aspecten hoor ik inderdaad ook de Zon. Een zonnegod als je wil. Godless, een van de protestsongs op dit album, is in een nieuw jasje gestopt en net zo mooi als de reeds bekende accoustische versie, en heeft net iets meer bite. Veel bites op Nuada; ik denk dat dit het ruigste Dolmenwerk is tot zover, een echt rockalbum. Inclusief een aantal teksten zoals Blood Thirsty Queen, waar ik een brede grijns van kreeg want in combinatie met Kayleigh’s zachte klanken klinkt  het bijna creepy. Devil’s kind doet hetzelfde en wat de bite betreft heb ik heb het idee dat we even pauzeren in een steakhouse from hell. Even immortals must eat.

Sommige teksten druipen van mystiek en relaties met entiteiten, zoals Azazel’s Serpents. Voor wie dat vaagheid op een  stokje vind: Crimson Tears bevat ook fijne gitaardubbels.

Free Will en de titelsong Nuada zijn echte meezingers en worden live al net zo sterk gebracht als deze heerlijke albumversies. De fluit in Nuada had ik daar niet verwacht maar Taloch attendeerde me er op dat windwoods symbool staan voor het element Lucht, waar alle lucht/hemelgoden mee geassocieerd worden, zo ook zonnegod Nuada.

Er is lang aan dit album gewerkt en lang verwacht maar het was het wachten waard. Go for It.

Wij geven een exemplaar van dit album weg! Laat in dit Facebook-bericht weten aan wie jij graag het album Nuada van The Dolmen wilt laten horen en waarom. Wie weet kiezen we jou uit als winnaar, veel succes!