I want to believe

X-Files poster

Afgelopen dinsdag ben ik naar de film "X-Files: I want to believe" geweest. Deze film is de tweede film die op basis van de populaire TV-serie is gemaakt. Vooraf is er minder ruchtbaarheid aan gegeven dan aan de eerste film. Niet zo vreemd, want deze film is ook een stuk minder commercieel dan de eerste.

Ten eerste is de serie zelf al ruim 3 jaar afgelopen, dus leeft het ook minder onder de mensen. Daarnaast hebben de makers beloofd dat de film qua verhaal zou lijken op The X-Files zoals het in de beginperiode was. Ook zou het verhaal niet draaien om aliens en complottheorie├źn. Kortom, een thriller met paranormale elementen en waarschijnlijk het meest interessant voor de fans.

Het verhaal speelt zich enkele jaren na de laatste aflevering af. Mulder en Scully werken beide niet meer bij de FBI. Mulder leeft ondergedoken en Scully werkt in een ziekenhuis. Dan komt de FBI bij Scully met het verzoek om hulp van Mulder bij het opsporen van een vermiste agente. Father Joe, een paranormaal begaafde en pedofiele priester, heeft de FBI op een spoor gebracht door een afgehakte arm te vinden in de sneeuw. Ook heeft hij telkens visioenen over de vermiste agente.

X-Files: I want to believe

Meer kan ik niet vertellen zonder belangrijke details te verklappen. Het verhaal blijft lange tijd vaag, uiteraard in X-Files stijl. De duistere sfeer is er, mede door donkere bossen en sneeuw, goed aanwezig. Het uiteindelijke plot is ook redelijk bizar te noemen. Al met al is het een goede extra lange aflevering volgens de begintijden van The X-Files geworden. Het enige wat anders is, is dat er ook veel aandacht wordt besteed aan de relatie tussen Mulder en Scully.

Ik vond het een goede film, waarvan het einde toch wel wat snel en deels onverwacht kwam. De film had best nog wel wat langer mogen duren om het einde meer vorm te geven. Ik kan me voorstellen dat de reacties op internet verdeeld zijn. Maar dat heeft er vooral mee te maken met wat je van de film verwacht, en hoe bekend je met The X-Files bent. Op naar de 3e X-Files film! Score: 8/10